PL-V-Dofinansowane-przez-Unię-Europejską_POS

Bierzemy udział w projekcie dofinansowanym przez Unię Europejską

W roku szkolnym 2024/2025 nasze przedszkole przystępuje do realizacji projektu w ramach zwiększenia kompetencji kadry przedszkoli i realizacji zajęć dodatkowych, kompensacyjnych i wyrównujących szanse dzieci z terenu Gminy Komorniki. Projekt dofinansowany przez Unię Europejską realizować będziemy przez kolejne 3 lata.

Gmina, a co za tym idzie również nasze przedszkole  otrzyma dofinansowanie projektu pn.  „Zwiększenie kompetencji kadry przedszkoli i realizacja zajęć dodatkowych, kompensacyjnych i wyrównujących szanse dzieci z terenu Gminy Komorniki” w ramach działania: Działanie 6.7 Edukacja przedszkolna, ogólna oraz kształcenie zawodowe,  Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027.

Planowany całkowity koszt realizacji Projektu wynosi 908 575,60 zł, a dofinansowanie w kwocie 726 860,48 zł., w tym ze środków UE 636 002,92 zł.

Celem projektu jest zwiększenie dostępności do edukacji przedszkolnej w okresie 01.09.2024-31.08.2027 r. poprzez podniesienie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli pracujących w 4 przedszkolach samorządowych funkcjonujących na terenie Gminy Komorniki, rozszerzenie oferty placówek o dodatkowe zajęcia zwiększające szanse edukacyjne dzieci oraz doposażenie placówek.

Przedszkole Zielony Zakątek w Plewiskach bierze udział w Projekcie Unijnym – sprawozdanie

W lutym mija pół roku od przystąpienia do projektu i z radością możemy się pochwalić zrealizowanymi przedsięwzięciami. Głównym celem działalności przedszkola jest wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno – kulturalnym i przyrodniczym. W celu zadbania o prawidłowy rozwój fizyczny naszych podopiecznych, wszechstronnego treningu całego ciała zaplanowałam doposażenie przedszkolnego placu zabaw o linarium. Siatki wspinaczkowe na przedszkolnym placu zabaw pozwaląją naszym dzieciom odkrywać i rozwijać różne zdolności w bezpieczny sposób m.in. rozwijać umysłowe i motoryczne zdolności przedszkolaków, pielęgnując naturalne, wrodzone talenty i umiejętności. Dużą zaletą tego typu urządzeń jest pozytywny wpływ na rozwój wszystkich partii ciała, wsparcie dla mięśni nóg, brzucha, pleców czy ramion. Linarium wpływa nie tylko na rozwój fizyczny, ale także jest wyjątkowym wsparciem w rozwoju intelektualnym, ucząc koncentracji, budując kreatywność oraz umiejętność radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Dzieci korzystające z tego typu urządzeń nabierają sprawności i kształtują motorykę dużą oraz małą, która ma szczególny wpływ na wykonywanie precyzyjnych, szybkich ruchów. Nasz przedszkolny ogród to najlepszy obszar do tego, aby zagwarantować dzieciom miejsce do tego typu rozwoju. Siatki wspinaczkowe na place zabaw mają wiele zalet, które pozytywnie odbijają się na zdrowiu i kondycji najmłodszych. Główne korzyści tej formy aktywności mówią same za siebie:

  • Rozwój naturalnej ciekawości dziecka
  • Rozwijanie koordynacji ruchowej
  • Budowanie zapału do aktywności fizycznej od najmłodszych lat
  • Możliwość poszerzenia zainteresować o ścianki wspinaczkowe
  • Urozmaicenie dla klasycznych zestawów zabawowych
  • Pozytywny wpływ na zdrowie dzieci w każdym wieku
  • Wiele możliwości zabawy (w grupie lub w pojedynkę)
  • Kształtowanie kreatywności w sposobach pokonywania przeszkód

Wraz z początkiem roku szkolnego 2024/2025 zrewitalizowano oraz doposażono plac zabaw dla dzieci. Zakupiłam linarium, a także wymieniłam wagoniki dziecięcej kolejki.

Przygotowując się do projektu przewidziałam poszerzenie oferty przedszkola o zajęcia edukacyjne o charakterze badawczym. Od października w przedszkolu odbywają się cykliczne zajęcia: „Laboratorium Młodego Badacza”, które oferuje Pracownia Edukacyjna „Wiatrak”. Jest to cykl warsztatów z pogranicza szeroko rozumianej przyrody tj. eksperymenty fizyko-chemiczne i przyrodnicze, a także ekologia. Dzieci mają możliwość wykonywać interesujące eksperymenty, które niejednokrotnie wywołują zdumienie i oczarowanie światem chemii i fizyki. Wszystkie eksperymenty i doświadczenia dzieci przeprowadzają przy wykorzystaniu produktów spożywczych i wyłącznie pod okiem instruktora. Inspiracją dla zabaw, eksperymentów i doświadczeń, w których dzieci  biorą udział jest natura. Mali przyrodnicy za pomocą „szkiełka i oka” odkrywają fascynujący świat roślin i zwierząt, dzięki czemu lepiej rozumieć powiązania pomiędzy człowiekiem i naturą. Warsztaty, które ujęłam w projekcie mają na celu:

  • wzbudzenie zainteresowania naukami przyrodniczymi
  • rozwijanie dociekliwości poznawczej i postawy badawczej
  • kształtowanie umiejętności obserwacji i wyciągania wniosków z doświadczeń kształtowanie pełnej szacunku postawy wobec świata przyrody i odpowiedzialności za niego
  • rozwijanie świadomości ekologicznej
  • zaszczepienie idei zrównoważonego rozwoju
  • rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w zespole
  • łączenie wymiaru poznawczego z dobrą zabawą

Mając na uwadze rozwój świadomości ekologicznej naszych dzieci, a także wspieranie lokalnych firm ujęłam w projekcie cykliczne (2 razy w roku) wycieczki związane ze zmianami pór roku do Ogrodu Ekologicznego Gładysiaków w Wirach. Ogród posiada certyfikat gospodarstwa ekologicznego nadawany przez AgroBioTest tj. instytucję certyfikującą uprawnioną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, do nadawania certyfikatów rolnictwa ekologicznego. Dzieci maja okazję utrwalać wiedzę dotyczącą mieszkających w ogrodzie zwierząt, hodowanych roślin, zasady ekologii, ochrony środowiska czy zdrowego żywienia. Jesienią nasi przedszkolacy brały udział w warsztatach: „Korbol, czyli dynia-królowa jesieni”.  Zajęcia pozwoliły dzieciom poznać jak bogata jest dyniowa rodzina (cukinie, arbuzy i dalsze kuzynostwo), a także jej wartości odżywcze i możliwości wykorzystania w kuchni.

W ramach projektu zaplanowałam także cykliczne (odbywające się dwa razy w roku) szkolenia dla rady pedagogicznej podnoszące kwalifikacje nauczycieli, w tym:

  • Szkolenie Klanzy organizowane przez Stowarzyszenie Klanza Poznań
  • System wspierania dziecka i udzielania pomocy pychologiczno-pedagogicznej w toku bieżącej pracy przez nauczycieli przedszkola oraz edukacja włączająca
  • Współpraca nauczycieli i specjalistów w przedszkolu. Ewaluacja pracy z grupą.
  • Organizacja i dokumentowanie wsparcia udzielanego dzieciom przez nauczycieli specjalistów, w tym pedagogów specjalnych
  • Rodzice partnerami przedszkola – efektywne formy współpracy
  • Improwizacje muzyczne z wykorzystaniem bum bum rurek

Udział w projekcie niewątpliwie wspiera tworzenie warunków do podtrzymywaniu mocnych stron Przedszkola, jego dalszego rozwoju. Przedszkole poprzez udział w projekcie jeszcze bardziej otwiera się na potrzeby dzieci, rodziców oraz nauczycieli.

Mirella Salamon-Tyma

https://nowinykomornickie.pl/zielony-zakatek-w-projekcie-unijnym/

Tagi: Brak tagów

Możliwość komentowania została wyłączona.