Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne na
MARZEC 2025
dla grupy 5-6-latków „BOCIANY”
Tematy kompleksowe:
„TAK NAM MIJA CZAS”
„MUZYKA JEST WSZĘDZIE”
„MAMY RÓŻNE CHARAKTERY”
„WIOSNA”
Dzieci:
– wysłuchają opowiadania Heleny Bechlerowej: Wiosenna wędrówka,
– poznają litery: p, P, z, Z, u, U, c, C,
– utrwalą określenia: co było najpierw?, co jest teraz?, co będzie potem?
– utrwalą pojęcia: wczoraj, dziś, jutro,
– zapoznają się z zegarem i sposobem jego działania,
– dowiedzą się jak odczytywać godziny na zegarze,
– wysłuchają opowiadania agaty Widzowskiej: Grajek,
– nazwą muzyków grających na poszczególnych instrumentach,
– wysłuchają i nauczą się piosenki: Bywają takie dni,
– poznają wygląd gamy i nazw solmizacyjnych nut,
– zagrają w grę, utrwalając poznane liczby,
– poznają postać i utwory Fryderyka Chopina,
– namalują nastrój utworu muzycznego,
– wysłuchają opowiadania Piątkowskiej: ZŁOŚĆ,
– poznają odejmowanie, jako ubywanie elementów,
– poznają podstawowe emocje,
– dowiedzą się, kim jest bohater pozytywny, a kim – bohater negatywny,
– poznają pojęcia: dobry uczynek, kłamstwo,
– utrwala pojęcia: proszę, przepraszam, dziękuję,
– wykonają pracę plastyczną: Nasze emocje,
– wysłuchają opowiadania Dagny Slepowrońskiej: Niech żyje wiosna!
– utrwalą nazwy pór roku,
– poznają zwiastuny wiosny,
– dowiedzą się co to jest marzanna,
– odkryją zapis cyfrowy liczby 0.
CZARODZIEJSKI KONCERT
Muzyka i słowa: Krystyna Gowik
Instrumenty już czekają, zaraz będą razem grały,
Wyczarują piękne nutki i zabiorą wszystkie smutki.
Pan dyrygent jest gotowy, chce, by wszystkie go słuchały,
A nastroje są gorące, zaraz będzie piękny koncert.
Ref: Patrzą instrumenty na dyrygenta swego,
Bez batuty w jego ręce, wszystko będzie do niczego.
Smyczki głaszczą struny skrzypiec ocierają się jak kotki,
Wiolonczela i altówki dają dźwięki jak lizak słodki.
Z boku harfa i gitara ze strunami do szarpania,
Wszyscy chcą tu być najlepsi, wszyscy chcą mieć szóstkę z grania!
Ref: Patrzą instrumenty na dyrygenta swego,
Bez batuty w jego ręce, wszystko będzie do niczego.
BYWAJĄ TAKIE DNI
Muzyka i słowa: Krystyna Gowik
Bywają takie dni, że bardzo smutno mi,
A w oczach ciągle kręcą się łzy.
A potem wszystko mija i znowu śmieję się.
Mam ochotę na zabawę, a o łzach zapomnieć chcę.
Ref: Tak różne w nas emocje, tak bardzo różne,
Że w głowie to nie mieści się.
Lecz mamy do nich prawo, szanować się je staramy.
W każdym dniu sobie pomagamy.
Bywają takie dni, że bardzo złoszczę się.
Ze światem całym jestem na „nie”.
Czasami strach mnie łapie, czasami jest mi wstyd.
Lubię pobyć w samotności, potem znów do dzieci iść.
NIEZBADANY CZAS
Muzyka i słowa: Jolanta Kucharczyk
Czasem biegnie szybko, a czasem dłuży się.
Dlaczego czas tak dziwnie zachowuje się?
Gdy czekam na kolegę, to dziwnie jakoś zwalnia.
A gdy już się bawimy, zbyt szybko się ulatnia.
Ref: Ten czas, ten czas – niezbadany czas.
W nieskończoność ciągnie się albo znika, nie wiem gdzie.
Więc sobie pomyślałem, że może właśnie dziś.
Wymyślę czasozmieniacz – on pomoże mi.
Wydłużać czas lub skracać – dodawać, odejmować.
I nigdy się już więcej tym czasem nie przejmować.
Ref: Ten czas, ten czas – niezbadany czas.
W nieskończoność ciągnie się albo znika, nie wiem gdzie.
PRACOWITA WIOSNA
Kolorowa wiosna,
gosposia wspaniała.
Od samego rana
dużo pracy miała.
Zaspane słoneczko
witała zza chmurki,
Prosiła na koncert
leśnych ptaków chórki.
Malowała kwiatki
na zielonej trawie.
Policzyła z boćkiem
wszystkie żaby w stawie.
Maria Witewska