Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne na WRZESIEŃ 2025 dla grupy 5-6-latków „BOCIANY”
Tematy kompleksowe:
Tydzień 1: Dzień dobry!
Tydzień 2: W przedszkolnej sali
Tydzień 3: Wspomnienie lata
Tydzień 4: Jesień dary niesie
Umiejętności dziecka:
- słucha z uwagą czytanych tekstów, wypowiada się na ich temat, opowiada o swoich odczuciach i nastrojach, nazywa emocje bohaterów
- nawiązuje prawidłowe relacje, współpracuje w grupie, inicjuje zabawy
- wyraża siebie w różnych środkach wyrazu (werbalnych i niewerbalnych)
- używa zwrotów grzecznościowych, okazuje szacunek do osób w przedszkolu
- uczestniczy w zajęciach muzycznych, śpiewa i tańczy przy muzyce, gra na instrumentach
- rozróżnia nastrój w muzyce
- liczy sylaby w słowach i określa głoski na początku wyrazów
- rozpoznaje literę o, O
- kreśli literę po śladzie i samodzielnie (6 latki)
- rozwija sprawność manualną (rysuje po śladzie, odtwarza wzory, koloruje obrazki, posługuje się nożyczkami przy cięciu papieru, prawidłowo trzyma przybory do pisania, wykonuje własne eksperymenty graficzne)
- szacuje i przelicza elementy, określa, gdzie jest: mało/mniej, dużo/więcej, po równo/tyle samo, dobiera w pary (6latki)
- rozróżnia figury geometryczne i potrafi je klasyfikować
- określa położenie przedmiotów, wskazuje stronę prawą i lewą
- porównuje wysokość/długość i pojemność
- rozwija umiejętności związane z logicznym myśleniem
- koduje i dekoduje informacje, kontynuuje rytmy i je samodzielnie układa (6latki)
- ćwiczy spostrzegawczość i rozwija koncentrację uwagi
- rozwiązuje i układa zagadki
- odczytuje informacje z planu i mapy
- jest zainteresowane poszerzaniem wiedzy i samodzielnym dążeniem do uzyskania informacji na interesujący go temat
- czynnie uczestniczy w eksperymentach przyrodniczych
- rozpoznaje owoce i wie, z których drzew pochodzą, zna budowę owoców
- poszerza wiedzę na temat ptaków
- działa zgodnie z instrukcją
- konstruuje z różnych materiałów, rozwijając wyobraźnię przestrzenną
- przestrzega zasad higieny, potrafi zachować się przy stole, sprząta po sobie
- uczestniczy w ćwiczeniach fizycznych, wykazuje się prawidłową postawą ciała
Przedszkole to przygoda
słowa: Dorota Gellner muzyka: Adam Skorupka
1.Kto krainy przygód szuka,
do przedszkola musi iść.
Tu przygoda go odszuka,
już na niego czeka dziś.
Ref.: Bo przedszkole to przygoda,
każde dziecko o tym wie.
Tu zabawa i nauka
co dzień przeplatają się.× 2
2.Pani jest tu przewodniczką,
ona nam tłumaczy świat.
Dzięki pani dużo wiemy,
chociaż mało mamy lat.
Warzywa
Autor: Julian Tuwim
Położyła kucharka na stole:
kartofle,
buraki,
marchewkę,
fasolę,
kapustę,
pietruszkę,
selery
i groch.
Och!
Zaczęły się kłótnie,
Kłócą się okrutnie:
Kto z nich większy,
A kto mniejszy,
Kto ładniejszy,
Kto zgrabniejszy:
kartofle?
buraki?
marchewka?
fasola?
kapusta?
pietruszka?
selery
czy groch?
Ach!
Nakrzyczały się, że strach!
Wzięła kucharka,
Nożem ciach!
Pokrajała, posiekała:
kartofle,
buraki,
marchewkę,
fasolę,
kapustę,
pietruszkę,
selery
i groch —
I do garnka!
Jesienne liście
słowa: Monika Niewielska, muzyka: Paweł Pękalski i Agnieszka Środa – Pękalska
1.Jesienne liście: żółte, czerwone,
cicho, powoli spadają z drzew.
Już w parku leży dywan z tych liści,
pomarańczowy jest jakiś krzew.
Ref: Tyle jest kasztanów, tyle kolorów!
bukiety z liści zrobimy dziś.
Z dębu, topoli i kasztanowca.
Jaki znasz jeszcze jesienny liść?
2.Jeden liść duży i kolorowy
wygląda, jakby pięć palców miał.
Dużo ich leży pod drzewem klonu,
bo bardzo mocno dzisiaj wiatr wiał.
Ref: Tyle jest kasztanów, tyle kolorów!…
- Z innego drzewa liście podłużne,
lekko wirując, spadają w dół.
To wierzba takie właśnie ma liście,
pół jest zielonych i żółtych pół.