Zamierzenia wychowawczo - dydaktyczne oraz teksty wierszy i piosenek na luty 2025
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne na
LUTY 2025
dla grupy 5-6-latków „BOCIANY”
Tematy kompleksowe:
„ NASZE ZMYSŁY”
„POZNAJEMY RÓŻNE ZAWODY”
„ZABAWY NA ŚNIEGU”
„MASS MEDIA”
„RÓŻNE RODZAJE PARKÓW”
Cele operacyjne:
– Znajomość kodeksu grupowego oraz przestrzeganie zawartych w nim zasad dobrego zachowania.
– Nazywanie emocji swoich oraz innych. Znajomość sposobu radzenia sobie z nimi Umiejętność skorzystać z kącika wyciszenia.
– Poszerzanie wiedzy na temat internetu, do czego jest potrzebny i czy jest bezpieczny.
– Wypowiada się zdaniami na temat wysłuchanych opowiadań Szelągowskiej: „Bajka Szymonie i jego telefonie”, „Bal karnawałowy i dziwne jajo”, „Bajka Szymonie, który tracił czas”, „Płotek z kości”, „Kim będę w przyszłości?”, „Parkowy zawrót głowy”, „Z górki na pazurki”, dotyczących realizacji tematów kompleksowych.
– Wykonywanie prac plastycznych oraz czerpanie z tego satysfakcji.
– Poznanie liter: N, n, W, w, G, g drukowanych i pisanych, małych oraz wielkich.
– Dzielenie słów na sylaby, liczenie sylab w podanych słowach.
– Różnicowanie głosek w nagłosie (na początku słowa), w środku oraz w wygłosie (na końcu słowa). Różnicowanie słów różniących się tylko jedną głoską. Odszukiwanie słów ukrytych w innych słowach.
– Dzielenie prostych słów na głoski (np. narty, notes, garnek, woda, Wanda).
– Liczenie głosek w podanych słowach.
– Przeliczanie w zakresie swoich umiejętności, klasyfikowanie według podanych cech.
– Rozpoznawanie cyfr: 0 – 8.
– Nazywanie i rozpoznawanie figur geometrycznych: koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt.
– Poznawanie świata wszystkimi zmysłami (wzrok, słuch, węch, smak, dotyk). Rozmowa na temat: Czy hałas szkodzi zdrowiu? Podanie przykładów, w jaki sposób unikać hałasu w sali przedszkolnej.
– Poznanie wybranych zawodów: murarz, malarz, krawiec, szewc, fryzjer, kierowca, motorniczy, pilot, piekarz, rolnik, hydraulik. Wypowiadanie się dzieci na temat pracy swoich rodziców, dziadków.
– Poznanie właściwości wody. Eksperyment: „czy śnieg jest czysty?”
– Poznanie wybranych zimowych dyscyplin sportowych.
– Odbycie wirtualnej wycieczki po parkach wodnych, z wykorzystaniem internetu.
– Rozwiązywanie zagadek słownych, dotyczących danych kręgów tematycznych.
– Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach porannych, zabawach ruchowych, ćwiczeniach gimnastycznych.
– Śpiewanie piosenek, recytacja wierszy oraz układy taneczne.
– Udział dzieci w Przeglądzie Kolęd i Pastorałek w CTiK w Komornikach
– Udział grupy w występach dla Seniorów w remizie strażackiej w Plewiskach.
CZUJĘ ŚWIAT
Słowa i muzyka: Jolanta Kucharczyk
Codziennie widzę świat i słyszę, jak rośnie kwiat.
Gdy pójdę w góry, poczuję, jak pachnie wiatr – mmmmm.
I lody zjem ze trzy, i dotknę chłodnej mgły,
Bo widzę, słyszę, czuję, smakuję, dotykam!
Ref: Moje oczy widzą świat w kolorach, barw chyba sto.
Moje uszy słyszą to, co muszą i co chcą.
A mój nosek wącha, wącha, wącha, w buźce czuję smak.
A gdy dotknę czegoś tu i tam, to już wiem,
Jakie szczęście mam?
Codziennie patrzę w krąg i słyszę, jak brzęczy bąk.
A kuchni pachną ciasteczka z maminych rąk – mmmmm.
Smak pyszny: mniam, mniam, mniam, już dłonie w ciastkach mam,
Bo widzę, słyszę, czuję, smakuję, dotykam!
WYMARZONY ZAWÓD
Słowa i muzyka: Krystyna Gowik
Przyszłość to daleki czas,
Lecz już myśli każdy z nas,
Kim zostanie i co kiedyś robić będzie?
Tyle jest zawodów, że można pomarzyć już, kim być się chce.
Tu i tam pracować, być potrzebnym wszędzie.
Ref: Chcę być pilotem i latać samolotem.
Chcę być weterynarzem, bo od zawsze o tym marzę.
Chcę być lekarką ludzi ratować.
Chcę być kucharką smacznie gotować.
Ważne jest kolego mój,
Aby lubić zawód swój.
Robić w życiu to, o czym się ciągle marzy.
Wtedy miło mija czas,
Gdy robi to, co kocha, każdy z nas.
Uśmiech wtedy człowiek ma na swojej twarzy.
ŚWIAT SIĘ ZMIENIA
Kiedy babcia była mała i chodziła do przedszkola,
To nie miała komputera i nie miała też smartfona.
Telewizor, laptop, smartfon – te wszystkie urządzenia
pokazują nam, jak szybko świat się zmienia.
Choć telefon i komputer ułatwiają wszystkim życie,
Dzieci mogą z nich korzystać, gdy pozwolą im rodzice.
My z umiarem i z rozsądkiem korzystamy z komputera.
Mamy dużo czasu na to, by się razem bawić, biegać.
Jolanta Kucharczyk
PIĘĆ ZMYSŁÓW
Każdy z nas pięć zmysłów ma.
Masz je ty, mam i ja!
Dwoje oczu mam
– patrzę nimi tu i tam.
Dwoje uszu mam
– wszystko dobrze słyszę sam.
Nos mi służy do wąchania.
Dłonie zaś do dotykania.
Język jest do smakowania,
różnych potraw próbowania.
Gabriela Lipińska
O SMOKU I PORACH ROKU
W smoczej jamie siedział smok, nie wychodził cały rok.
W środku wiosny spadł grad wielki
Jak kamyki, jak muszelki.
A pyzatym kwitły drzewa
I za głośno słowik śpiewał.
W smoczej jamie siedział smok, nie wychodził cały rok.
Lato było za gorące,
Bo za mocno grzało słońce,
A gdy słońce się schowało,
Grzmiało, wiało i padało.
W smoczej jamie siedział smok, nie wychodził cały rok.
Przez jesienną zawieruchę,
Przez wichury i przez pluchę,
Przez zamglenia przymrozki,
Które nawiedziły wioski.
W smoczej jamie siedział smok, przez okrągły, długi rok.
Sroga zima, śnieżek prószy,
Mróz leciutko szczypie w uszy.
Smok nie zraził się w ogóle
I z bałwankiem lepi kule.
Beata Małgorzata Moniuszko