zimowekolorowankidodruku

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne oraz teksty wierszy i piosenek na luty 2025

Zamierzenia wychowawczo - dydaktyczne oraz teksty wierszy i piosenek na luty 2025

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne na

LUTY 2025

dla grupy 5-6-latków „BOCIANY”

Tematy kompleksowe:

„ NASZE ZMYSŁY”

 „POZNAJEMY RÓŻNE ZAWODY”

„ZABAWY NA ŚNIEGU”

„MASS MEDIA”

„RÓŻNE RODZAJE PARKÓW”

Cele operacyjne:

– Znajomość kodeksu grupowego oraz przestrzeganie zawartych w nim zasad dobrego zachowania.

– Nazywanie emocji swoich oraz innych. Znajomość sposobu radzenia sobie z nimi Umiejętność skorzystać z kącika wyciszenia.

– Poszerzanie wiedzy na temat internetu, do czego jest potrzebny i czy jest bezpieczny.

– Wypowiada się zdaniami na temat wysłuchanych opowiadań Szelągowskiej: „Bajka Szymonie i jego telefonie”, „Bal karnawałowy i dziwne jajo”, „Bajka Szymonie, który tracił czas”, „Płotek z kości”, „Kim będę w przyszłości?”, „Parkowy zawrót głowy”, „Z górki na pazurki”, dotyczących realizacji tematów kompleksowych.

– Wykonywanie prac plastycznych oraz czerpanie z tego satysfakcji.

– Poznanie liter: N, n, W, w, G, g drukowanych i pisanych, małych oraz wielkich.

– Dzielenie słów na sylaby, liczenie sylab w podanych słowach.

– Różnicowanie głosek w nagłosie (na początku słowa), w środku oraz w wygłosie (na końcu słowa). Różnicowanie słów różniących się tylko jedną głoską. Odszukiwanie słów ukrytych w innych słowach.

– Dzielenie prostych słów na głoski (np. narty, notes, garnek, woda, Wanda).

– Liczenie głosek w podanych słowach.

– Przeliczanie w zakresie swoich umiejętności, klasyfikowanie według podanych cech.

– Rozpoznawanie cyfr: 0 – 8.

– Nazywanie i rozpoznawanie figur geometrycznych: koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt.

– Poznawanie świata wszystkimi zmysłami (wzrok, słuch, węch, smak, dotyk). Rozmowa na temat: Czy hałas szkodzi zdrowiu? Podanie przykładów, w jaki sposób unikać hałasu w sali przedszkolnej.

– Poznanie wybranych zawodów: murarz, malarz, krawiec, szewc, fryzjer, kierowca, motorniczy, pilot, piekarz, rolnik, hydraulik. Wypowiadanie się dzieci na temat pracy swoich rodziców, dziadków.

– Poznanie właściwości wody. Eksperyment: „czy śnieg jest czysty?”

– Poznanie wybranych zimowych dyscyplin sportowych.

– Odbycie wirtualnej wycieczki po parkach wodnych, z wykorzystaniem internetu.

– Rozwiązywanie zagadek słownych, dotyczących danych kręgów tematycznych.

– Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach porannych, zabawach ruchowych, ćwiczeniach gimnastycznych.

– Śpiewanie piosenek, recytacja wierszy oraz układy taneczne.

– Udział dzieci w Przeglądzie Kolęd i Pastorałek w CTiK w Komornikach

– Udział grupy w występach dla Seniorów w remizie strażackiej w Plewiskach.

 

CZUJĘ ŚWIAT

Słowa i muzyka: Jolanta Kucharczyk

 

Codziennie widzę świat i słyszę, jak rośnie kwiat.

Gdy pójdę w góry, poczuję, jak pachnie wiatr – mmmmm.

I lody zjem ze trzy, i dotknę chłodnej mgły,

Bo widzę, słyszę, czuję, smakuję, dotykam!

 

Ref: Moje oczy widzą świat w kolorach, barw chyba sto.

Moje uszy słyszą to, co muszą i co chcą.

A mój nosek wącha, wącha, wącha, w buźce czuję smak.

A gdy dotknę czegoś tu i tam, to już wiem,

Jakie szczęście mam?

 

Codziennie patrzę w krąg i słyszę, jak brzęczy bąk.

A kuchni pachną ciasteczka z maminych rąk – mmmmm.

Smak pyszny: mniam, mniam, mniam, już dłonie w ciastkach mam,

Bo widzę, słyszę, czuję, smakuję, dotykam!

WYMARZONY ZAWÓD

Słowa i muzyka: Krystyna Gowik

 

Przyszłość to daleki czas,

Lecz już myśli każdy z nas,

Kim zostanie i co kiedyś robić będzie?

Tyle jest zawodów, że można pomarzyć już, kim być się chce.

Tu i tam pracować, być potrzebnym wszędzie.

Ref: Chcę być pilotem i latać samolotem.

Chcę być weterynarzem, bo od zawsze o tym marzę.

Chcę być lekarką ludzi ratować.

Chcę być kucharką smacznie gotować.

Ważne jest kolego mój,

Aby lubić zawód swój.

Robić w życiu to, o czym się ciągle marzy.

Wtedy miło mija czas,

Gdy robi to, co kocha, każdy z nas.

Uśmiech wtedy człowiek ma na swojej twarzy.

 

ŚWIAT SIĘ ZMIENIA

Kiedy babcia była mała i chodziła do przedszkola,

To nie miała komputera i nie miała też smartfona.

Telewizor, laptop, smartfon – te wszystkie urządzenia

pokazują nam, jak szybko świat się zmienia.

 

Choć telefon i komputer ułatwiają wszystkim życie,

Dzieci mogą z nich korzystać, gdy pozwolą im rodzice.

My z umiarem i z rozsądkiem korzystamy z komputera.

Mamy dużo czasu na to, by się razem bawić, biegać.

Jolanta Kucharczyk

 

PIĘĆ ZMYSŁÓW 

Każdy z nas pięć zmysłów ma.
Masz je ty, mam i ja!

Dwoje oczu mam
– patrzę nimi tu i tam.

Dwoje uszu mam
– wszystko dobrze słyszę sam.

Nos mi służy do wąchania.

Dłonie zaś do dotykania.

Język jest do smakowania,
różnych potraw próbowania.

Gabriela Lipińska

 

O SMOKU I PORACH ROKU

W smoczej jamie siedział smok, nie wychodził cały rok.

W środku wiosny spadł grad wielki

Jak kamyki, jak muszelki.

A pyzatym kwitły drzewa

I za głośno słowik śpiewał.

W smoczej jamie siedział smok, nie wychodził cały rok.

Lato było za gorące,

Bo za mocno grzało słońce,

A gdy słońce się schowało,

Grzmiało, wiało i padało.

W smoczej jamie siedział smok, nie wychodził cały rok.

Przez jesienną zawieruchę,

Przez wichury i przez pluchę,

Przez zamglenia przymrozki,

Które nawiedziły wioski.

W smoczej jamie siedział smok, przez okrągły, długi rok.

Sroga zima, śnieżek prószy,

Mróz leciutko szczypie w uszy.

Smok nie zraził się w ogóle

I z bałwankiem lepi kule.

Beata Małgorzata Moniuszko

Tagi: Brak tagów

Możliwość komentowania została wyłączona.